Saturday, April 25, 2020

EXTRACTION

EXTRACTION Sama Hargravea je film koji je opterećen mediokritetstvom svojih scenarista i producenata Braće Russo koji ga isuviše guraju u mejnstrim vode što ovakva konfiguracija ekipe ne može da izgura bez vidljivih šavova koji povezuju različite elemente.

To međutim ne znači da je EXTRACTION slab film. Naprotiv, svaki od ključnih aduta u njemu izvanredno funkcioniše ii dobijamo ono što smo u osnovi želeli. Međutim, čini se da braća Russo svemu žele da daju još jednu dimenziju a za nju je potrebno velemajstorstvo da bi se uspešno plasirala.

EXTRACTION je akcioni triler sa Chrisom Hemsworthom u glavnoj ulozi u kome on odlazi u Indiju da spase otetog sina velikog narko dilera kog je kidnapovao njegov najveći rival.

I ono što Sam Hargrave kao stunt coordinator sa brojnih akcionih filmova i blokbastera među kojima su i filmovi iz MCU radi sada kao reditelj je da isporučuje visokooktansku akciju u formama i obimu koje do sada nismo videli. I u tome uspeva u barem jednoj sekvenci dok su sve ostale akcione situacije odlične.

Kada nastupi haos i bezumlje, Hargrave se u tome snalazi jer je on sasvim sigurno značajan savremeni tehnokrata u svetu akcionih sekvenci i donosi svoj pečat. Hargrave u odnosu na kolege Leitcha i Stahelskog, nije sklon poetizaciji, pa ni uvođenju previše humora, borbe su tvrde, nasilne, dinamične, elementi koji se javljaju u prostoru se koriste, CGI intervencije su postavljene tako da se minimalno vide i to je sve jako dobro.

Hargrave međutim ne iskoračuje izvan okvira holivudske percepcije akcije i nasilja, iako gura film u jasnom R-smeru, tako da kada krene akcije nema intruzije indonežanskog stila kao kod Petea Berga u MILE 22.

Međutim, MILE 22 je film sa kojim su poređenja neumitna i nažalost nepovoljna su po EXTRACTION.

Naime, EXTRACTION ima Chrisa Hemswortha u glavnoj ulozi, a to je i po harizmi i po fizičkoj spremi lead kakav se samo poželeti može. Ima dosta dobre akcije i budžet koji to može da isprati. I uprkos tome što ni u jednom od tih domena MILE 22 nije manjkao, ono u čemu je dominantan jeste devil may care attitude.

Naime, Pete Berg je snimio akcioni film za ljude koji su u određenom prezupču koji traže akcenat za akcentom, i on priču koja okružuje akciju tretira na sveden, inovativan način, bombarduje gledaoca "krtinom", bitnim detaljima, bitnim replikama, bitnim frazama, i rezultat je film koji ima jedan neobičan narativni postupak i pokušava da ode korak dalje u odnosu na uobičajenu naraciju.

EXTRACTION  s druge strane ostaje kruto vezan za neku tipičnu, skoro pa arhaičnu holivudsku naraciju. Imamo junaka koji ima traumu, imamo likove sa razrađenim motivacijama, imamo character arcove, imamo sve te stvari koje su bitne i koje su super pod jednim uslovom, da se izvedu ubedljivo kada se već javljaju u jednoj dosta izlizanoj formi.

Ne pokušavam da kažem da se scenario Joe Russoa ovde koristi stereotipima, više se koristi arhetipima, a za njihovo formulisanje je potreban reditelj koji ima više rafinmana od Hargravea.

Tako EXTRACTION ima deonice koje su meni, sa tim karakternim ekspozicijama delovale kao iz nekog udžbenika o tome šta sve mora imati scenario koji će se prodati i privući glumca, i umesto da u ovom filmu akcija deluje kao "obavezna figura", upravo su ti momenti delovali kao nešto kroz šta moramo da se nekako provučemo ne bi li došli do onoga zbog čega su se svi okupili na ovom filmu, i ovi ispred kamere, i oni iza kamere, i mi u publici.

U određenim elementima premise, pre svega bekstvu kroz grad, EXTRACTION nosi dosta elemenata prethodne produkcije Braće Russo 21 BRIDGES i u pogledu karakterizacije ima slične probleme sa opštim mestima.

Ta doza "ozbiljuše" urađena je časno ali ne i besprekorno da bi oba segmenta bila na istom visokom nivou.

Hemsworth je zvezda visokog napona, i glumci koji ga okružuju uglavnom to uspevaju da isprate, mada realno nema ovde istinskog partnera. Kod lika dečaka sa kojim se bonduje mi je falilo malo nečeg klinačkog, i ostao je mahom u funkciji "paketa" i "plemenite duše" koja izmeni našeg glavnog junaka.

Takvih problema u MILE 22 nije bilo iako su svi likovi imali neku predistoriju ali Pete Berg ju je sabio na svoje mesto i dao joj onoliko prostora koliko zaslužuje. I to je lekcija koju ova ekipa nije do kraja izučila.

Veoma veliki izazov ovog filma je produkcioni dizajn. Savremeni Indija i Bangladeš nisu često poprište holivudskog akcionog filma i nema jednostavnih žargona u pogledu toga kako treba da izgledaju. Zato treba istaći i doprinos naše Bojane Nikitović koja je dizajnirala kostime u ovom filmu i dala jedan svež pogled na odeću i izgled junaka u žanru u kom je to mnogo kompleksnije nego što izgleda. Postigla je dobre kontraste u odevanju između kasti, uspela je da istakne protagoniste unutar rulje, čak i kad pokušavaju da se uklope u nju, i sve u svemu uradila je sjajan posao koji je bitno doprineo utisku produkcione zrelosti ovog filma.

Šteta je što braća Russo, nisu bila spremnija da se malo odmaknu od holivudske "zone komfora" kad je reč o generalnoj naraciji ovog filma, i da prilagode karakterne segmente onim akcionim u pogledu svežine, ali na kraju krajeva to su možda i više zahtevi koji proističu iz angažmana Chrisa Hemswortha koji ako hoće da zauzme prostor na kom je nekada bio mladi Mel Gibson, a ima predispozicije za to, mora pronalaziti materijal koji se po svim aspektima izdvaja. U EXTRACTIONu je u tome tek delimično uspeo ali je imao dovoljno harizme da iznese celinu. 

* * * / * * * *

No comments:

Post a Comment