Friday, December 4, 2015

IN THE HEART OF THE SEA

Pogledao sam IN THE HEART OF THE SEA Rona Howarda, ekranizaciju priče o brodolomu kitolovca Essex koji je inspirisao nastanak romana MOBY DICK Hermana Melvillea a potom i benda Srđana Čolića. Činjenica da je kritika vrlo mlako prihvatila ovaj film pokazuje da se klasični Holivud danas ceni više na rečima nego na delu. IN THE HEART OF THE SEA je pomorska avantura, starog, rekao bih čak najstarijeg kova, U ovakvim filmovima svojevremeno su igrali John Wayne ili Chuck Heston a režirali su ih reditelji poput Forda ili Hawksa, i kad je reč o odabiru uloge Chris Hemsworth je napravio pravi izbor. Kao da je svestan da neće moći da zauzme mesto Mela GIbsona ako ne prođe vatreno krštenje na moru kao što je ovaj prošao kod Donaldsona u BOUNTYju.

Hemsworth je naravno ključni deo ovog filma, okružen je izvanrednom glumačkom podelom koju čine mladi Tom Holland, nešto iskusniji Cillian Murphy i Ben Whishaw i Brendan Gleeson koji zaokružuje ekipu pomoraca. Međutim, iako je film ispričan iz vizure Gleesona i Hollanda, ovo je Hemsworthov show i on ponovo koristi priliku koju mu Howard pruža. Sa BLACKHATom i IN THE HEART OF THE SEA, on je ove godine napravio odličan glumački rezultat, plus je proširio podrućje borbe sa VACATIONom. Otud je i šteta što mu je AVENGERS glavno komercijalno utočište.

Howard je reditelj čijih pola filmova smatram Award-baitom ili tek prosečnim repertoarskim produktima ali on kada ozbiljno radi pravi odlične filmove kao što su RANSOM, RUSH ili IN THE HEART OF THE SEA odnosno FROST/NIXON. Zanimljivo je da Howardovi najbolji filmovi imaju gotovo mannovsku opsesiju muškarcima na radnom zadatku koje ništa ne može sprečiti da ostvare svoj cilj.

IN THE HEART OF THE SEA je u osnovi to, pokušaj grupe muškaraca da prevaziđu sebe - da mlaki naslednik pomorske kuće postane pravi kapetan, da prvi oficir iz seoske kuće postane priznat među pomorcima, da siroče bez ikoga svog postane samostalan čovek. Ali tu je i priča o sukobu čoveka sa silama prirode, u ovom slučaju velikim kitom koji ih košta glave.

Otud prvi deo filma govori o junacima koji žele da se dokažu i prevaziđu svoj trenutni status a druga polovina govori o svemu onome što je čovek spreman da uradi ne bi li preživeo. I u toj fazi Howard na vrlo diskretan način prikazuje potonuće u kanibalizam koji je usledio posle dugog lutanja.

Najveće priznanje koje Howard zaslužuje jeste činjenica da je uspeo da veže publiku za likove i da uprkos svim gadostima koje neumirtno čine i dalje uspeva da ih učini prihvatljivim i očuva identifikaciju sa njima.

Kad je reč o pomorskoj akciji, Howard i Anthony Dod Mantle, sa kojim je sarađivao na filmu RUSH, naravno celu stvar podožu na viši nivo. Produkcioni dizajn je briljantan, a fotografija je vrlo vibrantna u napetim scenama ali i vrlo estetizovana, gotovo artificijelna u onim koje su mirne. 

IN THE HEART OF THE SEA u scenama pomorske akcije koristi sve ono što nudi savremena tehnika i u tom pogledu Howard se potvrđuje kao vešt i inventivan zanatlija. Ipak, scena kao što su susret sa španskim kapetanom kog igra Jordi Molla predstavlja pravu kopču sa onom atmosferom koja je krasila stare klasike.

Nezavisno od toga kako prođe sada na blagajnama, siguran sam da će IN THE HEART OF THE SEA živeti još dugo na kućnim formatima i televizijskim ekranima.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment