Saturday, March 6, 2004

TALAYE SORGH/STUPEUR ET TREMBLEMENTS

TALAYE SORGH by Jafar Panahi

Ovo je najbolji film Jafara Panahija do sada. Sto uopste nije tesko, sudeci po njegovim ranim ostvarenjima. Osvezava to sto je film smesten u urbanu sredinu. Tako bar kad vec nema neke ozbiljnije filsmke supstance dobijamo neki pregled toga na sta lici Teheran. Medjutim, Jafar i dalje ne moze da prevazidje svoje nepoznavanje zanata, i pripovedanje koje kao da je preuzeo iz nerafiniranog crnotalasovskog filma iz sezdesetih. Srpskog. Prtiom, njegovi junaci se ponasaaju kao da jos vazi Hayesov Code i u tome je najveca tragedija. Jafar se pravi da govori istinu, da radi dokumentarno, a zapravo nas opasno laze i opasno stilizuje stvari... Zanimljivo je jos i to da je skript za ovaj filma pisao Kiarostami, koji inace radi neke tako polu dementne filmove o deci, a sirotom Jafaru uvali kosku pa ga posle zabranjuju u Iranu. Inace, Jafar je primer klasicnog state funded disideta kao sto su ovi nasi koji su kao bili disidenti a inace su ziveli u petosobnim stanovima preko puta SANU. Naporosto ne mogu da verujem da u Iranu, pazite, dakle govorim o Iranu gde je razlika izmedju reformista i konzervativaca kao izmedju DS i DSS-mala i slobode odavno nije bilo, moze da snimi film, i da ga montira i da ga razvija i da ga iznosi a da pritom zaista bude ekstremno subverzivan.

STUPEUR ET TREMBLEMENTS by Alain Corneau

Corneau se javlja sa filmom koji nema veze sa njegovim dosadasnjim autorskim opsesijama. Dakle, nije ni policijski ni istorijski film. Rec je o komediji. Pokusaju malo sofisticiranije francuske komedije o Begijanki japanskog porekla koja radi za japansku koropraciju. Corneauovi fanovi, iz tvrde pajkicevske frakcije su odusevljeni filmom, no oni su odusevljeni svime sto on radi. Medjutim, film zapravo ne vredi mnogo. Mozemo ucitavati da je to francuska BRIDGET JONES ili da je to francuski LOST IN TRANSLATION ili da film pravi neprikriven omaz kancelarijskoj hemiji iz Melvilleovog filma LEON MORIN PRETRE, ali u krajnjoj liniji ostaje jedna troma, sporadicno urnebesna, u nekom sirem smislu pametna ali ipak povrsna komedija, nedovoljno intenzivna za savremeni senzibilitet.

No comments:

Post a Comment