Tuesday, March 15, 2022

THE BEGUILED

Don Siegel i Clint Eastwood su snimili zajedno i pojedinačno neka od dela u kojima je film ozbiljno zalazio na polje umetnosti. Ipak THE BEGUILED je jedini film u kom su njih dvojica zapravo snimili nešto što formalno koketira sa artom.

THE BEGUILED je ekranizacija romana Thomasa Cullinana, i govori o vojniku Unije koji ranjen skončava u jednom južnjačkom internatu za devojčice i postepeno postaje integralni deo svake žene u njemu, na svoj način, u skladu sa godinama i dosadašnjim iskustvom. Njegova borba za život i pokušaj da ga ne izruče vojnicima Konfederacije, pretvara se u borbu pristunih žena raznih uzrasta sa privlačnošću koju osećaju za njega i imamo grupu junaka izmučenih strašću, usamljenošću, ratom i izolacijom.

THE BEGUILED se razlikuje od Siegelovih tipičnih filmova jer nema jasno žanrovsko određenje. Ovde ima elemenata svega, i vesterna na nivou epohe, i dekonstrukcije vesterna odnosno anti-vesterna kroz fokus na naličje rata i na junakinje kakve retko imaju protagonisam, i južnjačka melodrama o strasti i horor film o požudi koja se otima kontroli. U Siegelovom duhu, svi junaci imaju manje-više poremećen moralni kompas, i ovo je film u kome ni sa jednim junakom "per se" ne možemo da "jašemo", ali svakog od njih razumemo i vezuju nas za priču.

Siegel je veliki majstor i u ovom filmu pokazuje kako može da postigne precizan i efektan izraz u filmu koji ima jednu žanrovski višeznačnu priču. Kada sam ga prvi put gledao, film me je čak i zbunjivao tenzijom koju je gradio iako je naizgled u materijalu nije toliko bilo, ali na novo gledanje, ta majstorija mi postaje jasnija.

Clint Eastwood je jedini istinski bitan muški lik, jedini drugi je pokojni brat vlasnice internata koji se javlja samo u pričama i blic-flešbekovima ali se njegova senka nadvija. Ipak, ženski ansambl je briljantan i dodatno pojačava efektnost Eastwoodove igre. Ovo je period kada Eastwood u svom opusu istražuje erotske teme, bilo u PLAY MISTY FOR ME ili BREEZY i na neki način, THE BEGUILED je deo toga. Uprkos tome što ni Don Siegel ni Clint Eastwood nisu u klasičnom smislu deo Novog Holivuda, ovaj film nosi upravo taj duh u svom spoju američkog žanra, još američkijeg miljea i evropskog senzilibiliteta u pristupu.

Samim tim nije čudno da je rimejk ovog filma odnosno novu ekranizaciju romana radila baš Coppolina kćer kao jedna od ikona indie filma jer ovo svakako nema mnogo veze sa klasičnim Holivudom, iako je njegov deo u kadrovskom pogledu.

Siegel nas je zadužio remek-delima i uzorima u raznim filmovima, i žanrovima, pa evo i u ovom.

* * * * / * * * *

No comments:

Post a Comment