Wednesday, July 15, 2015

THE NEW CENTURIONS

Reprizirao sam THE NEW CENTURIONS Richarda Fleischera, ekranizaciju romana Josepha Wambaugha, prvo njegovo značajno pojavljivanje u bioskopima. Ovaj film je po mnogo čemu značajan, između ostalog i zato što je doneo jedan novi, realističniji, crnohumorniji senzibilitet u prikazu svakodnevice policajaca. Ovu formulu kasnije su doveli do savršenstva neki drugi filmovi poput FORT APACHE, THE BRONX pa sve do END OF WATCH, ali THE NEW CENTURIONS stoji kao jedna od preteča.

Scenario Stirlinga Siliphanta i nepotpisanog Roberta Townea nudi razbraušenu adaptaciju Wambaughovog romana koja u jednom trenutku počinje da deluje proizvoljno, ali Stacy Keach i George C. Scott u glavnim ulogama uz Fleischerovu dosta efikasnu režiju čine da se film nekako sklopi u celinu. Ipak, postoji niz digresija snažne znakovitosti koje ostaju nerazrešene i to predstavlja ozbiljan problem.

Neke od životnih stvari koje film prikazuje u međuvremenu su postale kliše, recimo veza policajca i medicinske sestre (FORT APACHE THE BRONX, STREET KINGS npr.) zatim ubistvo nedužnog prolaznika samo zato što je pogrešne rase (FORT APACHE THE BRONX) ili spasavanje beba od roditelja-alkoholičara/ narkomana/ psihotičara (END OF WATCH). Film se dotiče i proskribovane homoseksualnosti (FORT APACHE THE BRONX) i niza drugih pitanja.

Iako su sve ove teme kasnije bile bolje i efektnije razrađivane, THE NEW CENTURIONS ima poseban značaj u istoriji žanra, naročito jer nije imao previše naslova na koje se mogao osloniti. Otud iako mu je domet * * 1/2 zaslužuje ocenu za istorijski značaj. Koga zanima evolucija žanra, svakako treba da ga pogleda, ostali će imati više sreće sa nekim od naslova koje sam nabrojao.

* * * / * * * * 

No comments:

Post a Comment