Sunday, May 2, 2004

PRAY FOR DEATH/RAGE OF HONOR/JUGGERNAUT

Proteklih nedelja sam intenzivno prekopavao po starim naslovima videoteke koja se seli i opredelio sam se da ponovo overim neke od vintage Sho Kosugi naslova iz detinjstva. Dok sam ih overavao podsetio sam se da je dva kljucna , izuzev samog klasika NINJA, rezirao Gordon Hessler, reditelj danskog porekla cijim se opusom iz Hammer faze bavi Kim Newman, narocito flickovima koje je snimio sa Vincent Priceom.

Hesslerovi Kosugi flickovi PRAY FOR DEATH i RAGE OF HONOR su straight-edge vengeance flickovi, sa iznenadjujuce solidnim rediteljskim pristupom, kakav se danas jedva srece i u blockbusterima. Borilacke koreografije jesu prilicno trapave, ali opet sve se krece hard-R teritorijom. Filmovi koji po sebi nisu nista narocito takodje sadrze obilje bolesnih elemenata koji su me prilicno iznenadili, medjutim, cini mi se da su savremeni generic negativci sa engleskim akcentom ucinili da zaboravim kako su svojevremeno, tokom osamdesetih villaini bili toliko zli da su pored zle profesije bili i izopaceni.

Kljucni film proteklog perioda za mene je ipak bio JUGGERNAUT Richarda Lestera koji je postojao na nekom apokrifnom Jadranovom originalu, medjutim nikako nisam uspevao da ga se dokopam. Konacno sam narucio NTSC iz Amerike i video sam ga u punoj slavi.

Film je cudesan. Lester je svakako jedan od najbitnijih reditelja, u to nema sumnje. Medjutim, ovaj film je cak i vise nego sjajan. Ovaj film je u prilicnoj meri anticipirao neka od najvecih remek-dela savremenog filma poput DIE HARD, a ponajvise DIE HARD WITH A VENGEANCE.

Scenario je konvencionalna prica o ludom bombasu koji radi ucene postavlja bombe na putnicki prekookeanski brod. Dok odugovlace pregovore sa njim, Britanci salju svoje mornaricke eksperte za eksploziv da se ubace na brod i krenu da rasparcavaju bombe. Ubrzo, situacija postaje nepodnosljivo komplikovana buduci da je bombe bezmalo nemoguce demontirati a bombas prekida pregovore posto umalo upadne u policijsku klopku.

Samo pisanje je odlicno ali u rukama drugog reditelja ovaj film ne bi bio nista vise do star-studded filma katastrofe kakve je tada pravio Irwin Allen.

Medjutim, Lester uvodi neverovatan cinizam u pristupu temi i egzekuciji. Dok brod odlazi sa doka u pozadini cujemo razgovor dva muskarca i repliku koja glasi `So, Humphrey, your place or mine?` O toj vrsti ludila mozemo govoriti na nivou same intonacije.

Sama slika je takodje vrlo specificno strukturisana. Lester medju prvima pokrece kameru u ovoj vrsti avanturistickog filma. Ranije je ovakav mejnstrim slikan relativno staticno, sa odmereneim, artificijelnim pokretima kamere. Cak su i neki nagli pokreti kamere radjeni pravolinijski. Lester uvodi kameru iz ruke. Daleko od toga da njegova kamera baulja kao sto danas ima slucajeva, ali on uspeva da nas ubaci u sred akcije. I to u sred akcije koju glume Richard Harris, Dave Hemmings, Omar Sharif. Gotovo da nikada nisam video film u kome je sa tolikom verite ostricom tretiran neki od ovih velikana koji su prosto oduvek izazivali reditelje da ih snimaju staticno. Mozda sam zato sada vise nego inace dobio priliku da jasem uz rame sa ovim kuckinim sinovima...

JUGGERNAUT je apsolutna preporuka. Ukoliko vam naleti na kablu, satelitu, VHSu, sprijateljite se sa mnom pa vam dajem kasete, koja god kombinacija da je, potrazite ga...

No comments:

Post a Comment