Tuesday, January 10, 2017

УТОМЛЕНОЕ СОЛНЦЕ

Pogledao sam УТОМЛЕНОЕ СОЛНЦЕ Nikite Orlova i San Bok Paka, sovjetsko-severnokorejsku koprodukciju iz 1988. godine koja u pogledu glume izgleda kao da je iz 1938., u proseku egzekucije kao da je iz 1948. ali ima scena koje kao da su iz 1958. i te su najbolje.

Film ima duplu autorsku ekipu, svaki zadatak je radio po jedan Sovjet i jedan Severnokorejac, pa je u tom smislu zaista teško odrediti ko je bio frontmen u izradi ovog filma, naročito jer Nikita Orlov nije preterano plodan i značajan reditelj. U okvirima severnokorejske kinematografine San Bok Pak jeste značajan reditelj. Ali, ako bismo analizirali detalje, reklo bi se da su dramske scene sa severnokorejskim glumcima po svojoj arhaičnosti svojstvenije onome što se očekuje od njihove kinematografije, i po arhaičnom kadriranju i po prenaglašenosti glumačke igre u pojedinim momentima.

Najefektniji deo filma su svakako akcioni prizori, eksterijeri, scene u moru. U akcionim scenama, ima nekih malih ali solidnih old school stuntova, mada moramo imati na umu da je ovo 1988. da se već desio drugi RAMBO, tako da je sve to pitomo i arhaično. Međutim, i sama postavka potere sa sovjetskim diverzantima, na nivou karaktera nije loše postavljena, a japanski starešina kojih juri dat je kao lukav protivnik, pored toga što je naravno beskrupulozan.

Severnokorejski seljaci prikazani su kao solidarni, skloni da sve rešavaju na seoskim zborovima, sa jasnom patrijarhalnom hijerarhijom na čijem je čelu seoski starešina. Japanci su podmukli okupatori, bahati, ali sporadično i površni i nedisciplinovani dok ih starešina ne dovede u red.

U određenom smislu, priča o Mariji Cukanovoj, narodnom heroju SSSRa poslužila je kao okosnica ovog filma. Ako imamo u vidu da je ona bila pripadnik sanitetske službe na pacifičkom frontu, ovo je severnokorejsko-sovjetski HACKSAW RIDGE. Ono što istorija poznaje jeste njeno herojsko delovanje u periodu sovjetskog napada na Mandžuriju kojom prilikom je oslobođen i sever Koreje. Međutim, ovaj film prikazuje i njen raniji angažman u pokušaju da se spreče aktivnosti 731. japanske grupa koja je planirala operaciju "Sakura" i ubacivanje biološkog agensa na zapadnu obalu SAD. O samoj japanskoj operaciji sam našao informacije ali o sovjetsko-korejskom sprečavanju nisam, tako da mi deluje da su ovde autori uzeli sebi veliku slobodu u pogledu spajanja raznih istorijskih okolnosti i stvarnih ličnosti.

No, da su se zadovoljli sledećom pričom -
"Высадившись в порту батальоны сходу вступили в бой. Ефрейтор Цуканова своевременно оказывала медицинскую помощь раненым бойцам и офицерам, легкораненых перевязывала на месте, тяжелых вносила с поля боя в укрытие вместе с оружием. Почти за два дня непрерывных боев спасла жизнь 52-м тяжелораненым десантникам. Сама был ранена в ноги, но отказалась покинуть поля боя. Сделав себе перевязку, продолжала выполнять свои обязанности, с автоматом в руках отбивала атаки японцев. Вечером 15 августа, когда в неравном бою роте пришлось отступить, с группой бойцов осталась прикрывать отход. В этом бою погибла. "

- imali bi čistu anticipaciju HACKSAW RIDGEa.

Ono što deluje kao nesumnjiv sovjetski doprinos jeste zaista vrlo umereno trajanje filma od osamdesetak minuta, što severnokorejskom filmu često nije svojstveno, i u tom pogledu, svi nedostaci se lakše podnose a sve efektne scene deluju još upečatljivije. Na kraju, naravno, ostaje pitanje da li ovaj film pre možemo posmatrati kao sovjetski ili kao severnokorejski. Na to pitanje nemam odgovor, mislim da je on svakako značajniji za istoriju severnokorejskog filma nego za sovjetski. S druge strane, priča o Mariji Cukanovoj čini da sovjetska junakinja ima protagonizam, ali on se ne bi ostvario bez velike severnokorejske žrtve koja je prikazana u prilično zamršenom severnokorejskom maniru. Otud ovde možemo govoriti o autentičnom prožimanju kultura i estetika u formulisanju ratne propagande.

* * / * * * *

No comments:

Post a Comment