Saturday, June 21, 2025

UNDER STJEMERNE PA HIMLEN

Kasper Gaardsoe režirao je film UNDER STJEMERNE PA HIMLEN, biografski film o danskom evrovizijskom učesniku Tommy Seebachu koji uprkos uspesima i stabilnoj porodici, nije podneo amplitudu svoje karijere i potonuo je u težak alkoholizam koji ga je na kraju koštao života.

Tommy Seebach je kao mlad, pokušao da postane zvezda kao član mladalačke beat grupe a onda je igrom slučaja, kada je već postao kompozitor slučajno iznova zapevao i plasirao se na Evroviziju.

Ubrzo je Evrovizija, odnosno danski festival Melodi na kom se biraju njihovi predstavnici postao osnovno pogonsko gorivo njegove karijere koja je mimo toga praktično bila nepostojeća, i u trenutku kada je izašao iz mode našao se egzistencijalno ugrožen u svakom pogledu.

Film nosi naziv njegove pesme sa kojom se vratio na Melodi festival iako su ga tri godine odbijali kao prestarog i prevaziđenog. Međutim, on je verovao u tu pesmu, ušao je u selekciju i otišao na Evroviziju. Bio je to hepiend u ovom filmu.

Ono što sledi je apsolutni fijasko na samoj Evroviziji, optuživanje u javnosti da je poslat potpuno besmislen kandidat i shodno tome potpuni kolaps njegove karijere, potonuće u totalni alkoholizam, raspad porodice i smrt.

Seebachova priča nije retkost, ali je nismo viđali u ovom kontekstu. Gaardsoe nažalost ipak nikada ne uspeva da učini Tommyja nekim za kog će se gledaoci vezati. Jedan od problema kada se prave filmovi o umetnicima jeste taj što gledalac - ako je umetnost originalna - jako teško može da shvati da li je ona zaista dobra.

U slučaju Seebacha, imamo postojeću muziku, ali ona prosto nije dovoljno harizmatična da nas bolje upozna za junakom koji je stvara. Gaardsoe u tom pogledu samo u sceni kada se Seebach probije sa pesmom DISCO TANGO ide na efekat stvaranja nekog kolektivnog iskustva sa publikom, i kasnije ne pokušava da stvori utisak da je Seebachova muzika bila neko veliko nadahnuće za okolinu.

Tako i nastup kad peva UNDER STJEMERNE PA HIMLEN je više malo nadmetanje u nelagodi i strahu da li će se Seebach obrukati.

Međutim, kada je muzika kojom se junak bavi tako ambivalentna, pa kad je čak i njen uspeh relativan, u smislu da on sad nije na Evrovizijama postizao bog zna šta, a kada je s druge strane junak tako ambivalentan, gledalac onda ne zna šta da misli o svemu tome.

Šta je Seebachova tragička greška? Puno ubeđenje u to da je zvezda? Manjak talenta da ostvari nešto mimo Melodi festivala? Nespremnost da se bavi nečim drugim u svetu muzike ili da naprosto radi nešto drugo?

Teško je reći. Seebach svakako nije prikazan nedostojanstveno. Čak naprotiv. Njegov problem s alkoholom je umnogome čak i umanjen u odnosu na to koliko je bio prisutan, a njegovo poštovanje prema publici se nije dovodilo u pitanje.

Ipak, ukupno uzev, na kraju svega ovoga postavlja se pitanje šta je to što nedostaje ovom filmu da oblikuje postojeći materijal u nešto zadovoljavajući.

Rekao bih da je osnovni problem u tome što priča nudi materijal za film, ali da autori ipak nisu uspeli da naprave junaka koji će nam biti dovoljno zanimljiv, i na kraju ovo postaje jedna tužna priča o osobi kojoj šou biznis nije ništa obećao ali je ona ipak dozvolila da bude sažvakana. Ali, čak i kad to tako kažem, stvara više emocije od onoga što dobijamo na ekranu.

Namerno ne bih za sve ovo okrivio glumca jer ni sam Seebach nije vrcao od harizme.

Rekao bih da je ovo film koji će svoje pravo mesto imati na malim ekranima i tu će prolaziti sigurno bolje sa publikom koja ga prati na relativnom autopilotu jer je pristojno sklopljen.

* * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment