Tuesday, April 30, 2019

THE WANDERING EARTH

THE WANDERING EARTH Franta Gwoa važi za prvi kineski SF blokbaster. Nastao je kao ekranizacija romana Cixin Liua čiju sam ekranizaicju CRAZY ALIEN gledao početkom ove godine. Ovo je međutim bitno drugačiji film sa mnogo više hard SF premisom.

Naime, u bliskoj budućnosti, Zemlja se našla u neodrživoj poziciji u solarnom sistemu i njen opstanak je moguć samo ako se premesti na drugo mesto u svemiru, u sistem jedne druge zvezde. Da bi se to postiglo, zaustavlja se okretanje zemlje i prave se ogromni mlaznici koji treba da isteraju zemlju iz orbite i povedu je u taj drugi sistem na putovanju koje će trajati vekovima.

Tokom tog procesa, život na Zemlji se presedlio u duboko zakopane gradove gde ostatak čovečanstva opstaje a povremeno izlazi na zaleđenu površinu da bi servisirao mašine. Celokupnom operacijom pak komandije se sa svemirske stanice koja iz kosmosa nadgleda kako idu stvaril.

U blizinu Jupitera međutim, Zemlja upada u nevolje sa njegovim gravitacionim poljem, i ekipa na tlu zajedno sa ekipom u svemiru mora da smisli način kako da se ne desi totalna apokalipsa.

Naravno, imajući sve to u vidu, možemo reći da su kinezi našli premisu koja je potpuno out there, i da su iskombinovali jedan čitav niz različitih holivudskih uzora u potentan miks.

Ono što je najvažnije jeste da je THE WANDERING EARTH jedan od retkih neameričkih pokušaja blokbastera koji funkcionišu i po nekim svojim unutrašnjim zakonitostima ali i po zakonitostima nečega što mi baš po holivudskom receptu vidimo kao blokbaster. Išao bih toliko daleko da kažem da je do ovog trenutka upravo THE WANDERING EARTH jedan od najgledanijih filmova godina koji ponajviše liči na nešto što bi u normalnim okolnostima trebalo da pretenduje na status najgledanijeg filma godine.

To ne treba da čudi ako imamo u vidu da je reditelj ovog filma, tridesetdevetogodišnji alumnus pekinške filmske škole veliki fan Jamesa Camerona i da je zbog njega počeo da se bavi režijom.

Cameronov rukopis se neumitno mora prepoznati u ovom filmu gde junaci iz radničke klase ulaze u sudinski SF zaplet i donose prevagu kako bi se spasao svet. Štaviše, Cameron je upravo u periodu promocije ALITE u posetama Kini između ostalog susreo Liu Cixina i na neki način blagoslovio ovaj kineski iskorak u hard SF na filmu.

Ako uzmemo u obzir kakve filmove snimaju Kinezi i da ne štede novac, THE WANDERING EARTH je u odnosu na spektakl koji pruža relativno jeftin film, prijavljeni budžet je pedeset miliona dolara. Međutim, sve ono što u ovom filmu nije na nivou američkog a to je pre svega što se ponekad vidi da je animacija naprosto animacija, ni u kom slučaju nije prepreka jer ovakvi efekti bez problema funkcionišu u kontekstu priče. 

Ono što na kraju možemo prepoznati najpre kao kineski doprinos jeste svest junaka o potrebi za žrtvom i nepobedivi duh za koji ništa nije nemoguće. To su dva ključna atributa u psihologiji likova koji čine da se THE WANDERING EARTH izdvoji od sličnih naslova.

Deo dizajna radila je novozelandska WETA ali su ključni autorski doprinosi ipak kineski i po ko zna koji put Kinezi se dokazuju kao eksperti za reverse engineering. Velika je šteta što su osim Kine i SAD ostale zemlje mahom u prilici da gledaju ovaj film samo preko Netflixa, no planiram da ga pogledam u dogledno vreme na velikom ekranu svakako.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment