Pogledao sam EXTRATERRESTRE Nacho Vigalonda, jedan od filmova koji je obeležio žanrovske festivale u 2011. godini. Vigalondo je posle CRONOCRIMENES biop primećen u Holivudu međutim umsto neumitnog američkog debija snimio je još jedan španski film u sličnim produkcionim uslovima kao što je imao i na debiju. EXTRATERRESTRE je romantična komedija sa elementima SFa. Film govori o ljubavnom trouglu koji se razvija u specifičnim okolnostima dolaska vanzemaljaca na Zemlju. Dok nad gradom lebdi veliki leteći tanjir, devojka, momak, ljubavnik i njen stalker pokušavaju da razreše svoje tenzije neumitno obojene prisustvom NLOa.
Vigalondo je sasvim sigurno našao recept kako da očara publiku žanrovskih festivala - ponudio im je film koji na nivou premise nudi čist SF ali zapravo na kraju od toga gotovo da nema ništa - time je stvorio utisak kao da sagledava žanrovske postavke iz jedne potpuno nove vizure. Međutim, taj utisak je lažan - činjenica je da Vigalondo nudi jednu situaciju koja nikada ne čini glavni fokus priča o dolasku vanzemaljaca ali se čak ni sa pomeranjem NLOa na sporedno mesto u filmu, van fokusa, taj zaplet ne razvija u razmerama koje bi bile dovoljno da se EXTRATERRESTRE posmatra kao polemika sa žanrom.
U određenom smislu, EXTRATERRESTRE dotiče samo ono što smo do sada mi preuzeli od žanra kao deo opšte kulture u percepciji vanzemaljaca.
Otud, nema razloga da se EXTRATERRESTRE ne sagledava kao prevashodno romantična komedija. Čini mi se da u slučaju ovog filma etiketa SFa mnogo više opisuje publiku kojoj će se ovaj film dopasti, ili neće, nego što definiše njegov sadržaj. Dakle, EXTRATERRESTRE je najpre romantična komedija za one koji ne gledaju ovaj žanr, sa odnosima i situacija preuzetim iz tradicije nekih drugih žanrova. Kao romantična komedija, Vigalondov rad izuzetno dobro funkcioniše, uspeva da prikaže ne samo high concept koji je spojio glavne junake već i emocije među njima. U tom smislu, Vigalondo se pokazao kao snalažljiviji i od mnogih romcom rutinera. No, ako imamo na umu Vigalondov bogat opus kratkih filmova oni itekako svedoče da je upravo ovaj žanr kod njefga možda i zastupljeniji od SFa ili horora.
Rediteljski koncept je sličan CRONOCRIMENESu, EXTRATERRESTRE je zanimljivo i snalažljivo režiran film koji uspeva da maksimalno iskoristi neveliki broj lokacija na kojima se dešava i da kroz samo nekoliko ambijenata, pre svega kroz ponašanje likova, dočara beskrajne mogućnosti života u pustom gradu.
Nadam se da će Vigalondo i u svom holivudsklom debiju, a sve mu je bliži kroz saradnju sa Mark Millarom uspeti da očuva ovaj off the wall pristup koji bi sada u Holivudu definitivno mogao da naiđe na solidan prijem, naročito ako imamo u vidu ekspanziju found footage filma.
* * * / * * * *
Vigalondo je sasvim sigurno našao recept kako da očara publiku žanrovskih festivala - ponudio im je film koji na nivou premise nudi čist SF ali zapravo na kraju od toga gotovo da nema ništa - time je stvorio utisak kao da sagledava žanrovske postavke iz jedne potpuno nove vizure. Međutim, taj utisak je lažan - činjenica je da Vigalondo nudi jednu situaciju koja nikada ne čini glavni fokus priča o dolasku vanzemaljaca ali se čak ni sa pomeranjem NLOa na sporedno mesto u filmu, van fokusa, taj zaplet ne razvija u razmerama koje bi bile dovoljno da se EXTRATERRESTRE posmatra kao polemika sa žanrom.
U određenom smislu, EXTRATERRESTRE dotiče samo ono što smo do sada mi preuzeli od žanra kao deo opšte kulture u percepciji vanzemaljaca.
Otud, nema razloga da se EXTRATERRESTRE ne sagledava kao prevashodno romantična komedija. Čini mi se da u slučaju ovog filma etiketa SFa mnogo više opisuje publiku kojoj će se ovaj film dopasti, ili neće, nego što definiše njegov sadržaj. Dakle, EXTRATERRESTRE je najpre romantična komedija za one koji ne gledaju ovaj žanr, sa odnosima i situacija preuzetim iz tradicije nekih drugih žanrova. Kao romantična komedija, Vigalondov rad izuzetno dobro funkcioniše, uspeva da prikaže ne samo high concept koji je spojio glavne junake već i emocije među njima. U tom smislu, Vigalondo se pokazao kao snalažljiviji i od mnogih romcom rutinera. No, ako imamo na umu Vigalondov bogat opus kratkih filmova oni itekako svedoče da je upravo ovaj žanr kod njefga možda i zastupljeniji od SFa ili horora.
Rediteljski koncept je sličan CRONOCRIMENESu, EXTRATERRESTRE je zanimljivo i snalažljivo režiran film koji uspeva da maksimalno iskoristi neveliki broj lokacija na kojima se dešava i da kroz samo nekoliko ambijenata, pre svega kroz ponašanje likova, dočara beskrajne mogućnosti života u pustom gradu.
Nadam se da će Vigalondo i u svom holivudsklom debiju, a sve mu je bliži kroz saradnju sa Mark Millarom uspeti da očuva ovaj off the wall pristup koji bi sada u Holivudu definitivno mogao da naiđe na solidan prijem, naročito ako imamo u vidu ekspanziju found footage filma.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment