Pogledao sam ESSENTIAL KILLING Jerzy Skolimowskog, njegov drugi povratnički film posle desetogodišnje pauze tokom koje se bavio slikarstvom. ESSENTIAL KILLING je neobičan film potere, rekao bih iste vrste kao SPARTAN Davida Mameta, ali sa tom razlikom što je SPARTAN bio arty triler sa dosta verbalnog a ovo je arty film potere bezmalo bez reči ili bar sa rečima koje zapravo nemaju značajnu ulogu za objašnjavanje zapleta.
Skolimowski je dakle formalno dosta konzervativan na nivou žanra ali je vrlo raspložen da zaoštri stvari na nivou same egzekucije. Njegov film o Džihadisti nejasnih motiva koji završava otet i zatočen u tajnom NATO zatvoru u Poljskoj iz kog beži posle saobraćajne nesreće u transportu, počinje kao jedna dosta jasna a opet zbilja suptilna kritika taktika War on Terrora a potom se pretvara u priču o preživljavanju u kojoj junak gubi svoj politički predznak.
U tom smislu, ogoljenost priče o junaku remete elegični flešbekovi kojima Skolimowski pokušava da nam podcrta junakovu ličnost, da nam pokaže da junak ima ili nema čemu da vrati, iako je dosta logično pretpostaviti da svaki duševno zdrav čovek ima neki motiv da preživi.
Film je sniman u Izraelu, Poljskoj i Norveškoj, i Skolimowski odlično koristi lokacije, a kad je reč o kadriranju, ESSENTIAL KILLING deluje vitalnije od mnogih stvari koje je Skolimowski snimao kad je bio mlađi.
U produkcionom smislu ESSENTIAL KILLING je klasična evropska koprodukcija raznih zemalja, sa raznim ustupcima koji su činjeni ovima i onima ali rezultat je vrlo efektan, precizan i uspeva da prevaziđe sve nametnute klopke koje je donosio Eurimages novac. Dakle, u slučaju talentovanih ljudi, fondovski film ne mora uopšte biti problem.
U filmu inače ima jedna scena iz bezmalo miiikeovskog domena ludila koja me je moram priznati zatekla, ne toliko svojim sadržajem koliko time što tako nešto nisam očekivao od čoveka u Jerzyjevim godinama. Šteta ješ što naši veterani nisu u ovakvoj formi.
* * * / * * * *
Skolimowski je dakle formalno dosta konzervativan na nivou žanra ali je vrlo raspložen da zaoštri stvari na nivou same egzekucije. Njegov film o Džihadisti nejasnih motiva koji završava otet i zatočen u tajnom NATO zatvoru u Poljskoj iz kog beži posle saobraćajne nesreće u transportu, počinje kao jedna dosta jasna a opet zbilja suptilna kritika taktika War on Terrora a potom se pretvara u priču o preživljavanju u kojoj junak gubi svoj politički predznak.
U tom smislu, ogoljenost priče o junaku remete elegični flešbekovi kojima Skolimowski pokušava da nam podcrta junakovu ličnost, da nam pokaže da junak ima ili nema čemu da vrati, iako je dosta logično pretpostaviti da svaki duševno zdrav čovek ima neki motiv da preživi.
Film je sniman u Izraelu, Poljskoj i Norveškoj, i Skolimowski odlično koristi lokacije, a kad je reč o kadriranju, ESSENTIAL KILLING deluje vitalnije od mnogih stvari koje je Skolimowski snimao kad je bio mlađi.
U produkcionom smislu ESSENTIAL KILLING je klasična evropska koprodukcija raznih zemalja, sa raznim ustupcima koji su činjeni ovima i onima ali rezultat je vrlo efektan, precizan i uspeva da prevaziđe sve nametnute klopke koje je donosio Eurimages novac. Dakle, u slučaju talentovanih ljudi, fondovski film ne mora uopšte biti problem.
U filmu inače ima jedna scena iz bezmalo miiikeovskog domena ludila koja me je moram priznati zatekla, ne toliko svojim sadržajem koliko time što tako nešto nisam očekivao od čoveka u Jerzyjevim godinama. Šteta ješ što naši veterani nisu u ovakvoj formi.
* * * / * * * *
No comments:
Post a Comment