Pogledao sam RKO 281 Benjamina Rossa, priču o nevoljama koje je imao Orson Welles kada je aludirao na W.R. Hearsta u filmu CITIZEN KANE. John Logan je napisao scenario za ovaj zanimljiv film koji se dotiče intrigantne teme ali u krajnjem zbiru ne uspeva da prikaže niti svu istinu o ovom slučaju niti da iznese pravu sliku dešavanja.
Jedan od osnovnih problema je Liev Schreiber u glavnoj ulozi koji je prestar da bi igra Wellesa čiji je najveći uspeh došao u neverovatno mladim danima. Welles tada nije bio dečak ali nije bio ni sredovečan čovek kao glumac koji ga igra. U holivudskim okvirima, važno je naglasiti da je Welles debitovao sa ambicioznim i provokativnim filmom kao vunderkind, sa 24 godine, i da je deo njegovog sukoba sa okolinom proisticao pravo iz te mladosti. Liev to ne uspeva da kanališe i za početak Welles deluje kao neko ko je po uzrastu sasvim uobičajen holivudski reditelj. Međutim, on je bio velika kocka od starta pre svega zbopg svoje mladosti, zatim zbog provokativne teme koju je odabrao, i situacija mu je bila otežana baš time što je mlad i sve vreme je postojao utisak da je neodgovaran i da studio zato ne treba da stane iza njega.
CITIZEN KANE je bio melodrama o eroziji ličnosti, a RKO 281 je melodrama o nastanku tog filma tako da se sve i razrešava na tom nivou, sa šematizovanim transformacijama ličnosti, velikim inspiracionim govorima kojima se junaci ubeđuju u jedno ili drugo.
Naravno, Logan je radio ovaj scenario u epohi kada je Hollywood Babylon postao mejsntrim tako da je mogao da se dotakne nekih duhovitih detalja, od kojih je najzabavniji deo kada Walta Disneya optužuju da je simpatizer nacista.
Još jedan zanimljiv element je prikazivanje antisemitizma kao česte prepreke sa kojom su se suočavali holivudski moguli pre Drugog svetskog rata, i otud je jasno kako je antisemitizam kasnije postao neoprostiv greh u Holivudu. Iz današnje vizure delčuje potpuno neverovatno strah holivudskih mogula da bi u osvit Drugog svetskog rata neko mogao da objavi u novinama da su oni Jevreji.
Logan je kasnije pisao scenario za AVIATOR Martina Scorsesea, kao i nesnimljeni, a opet u određenom smislu "kultni" scenario za mannov film o detektivu koji radi za holivudske mogule i u tim skriptovima je bliži Ellroyu nego politički korektnijoj slici koju nudi u RKO 281. Otud je RKO 281 kao film o snimanju CITIZEN KANEa mnogo brže zastareo nego Wellesov rad.
Jedan od osnovnih problema je Liev Schreiber u glavnoj ulozi koji je prestar da bi igra Wellesa čiji je najveći uspeh došao u neverovatno mladim danima. Welles tada nije bio dečak ali nije bio ni sredovečan čovek kao glumac koji ga igra. U holivudskim okvirima, važno je naglasiti da je Welles debitovao sa ambicioznim i provokativnim filmom kao vunderkind, sa 24 godine, i da je deo njegovog sukoba sa okolinom proisticao pravo iz te mladosti. Liev to ne uspeva da kanališe i za početak Welles deluje kao neko ko je po uzrastu sasvim uobičajen holivudski reditelj. Međutim, on je bio velika kocka od starta pre svega zbopg svoje mladosti, zatim zbog provokativne teme koju je odabrao, i situacija mu je bila otežana baš time što je mlad i sve vreme je postojao utisak da je neodgovaran i da studio zato ne treba da stane iza njega.
CITIZEN KANE je bio melodrama o eroziji ličnosti, a RKO 281 je melodrama o nastanku tog filma tako da se sve i razrešava na tom nivou, sa šematizovanim transformacijama ličnosti, velikim inspiracionim govorima kojima se junaci ubeđuju u jedno ili drugo.
Naravno, Logan je radio ovaj scenario u epohi kada je Hollywood Babylon postao mejsntrim tako da je mogao da se dotakne nekih duhovitih detalja, od kojih je najzabavniji deo kada Walta Disneya optužuju da je simpatizer nacista.
Još jedan zanimljiv element je prikazivanje antisemitizma kao česte prepreke sa kojom su se suočavali holivudski moguli pre Drugog svetskog rata, i otud je jasno kako je antisemitizam kasnije postao neoprostiv greh u Holivudu. Iz današnje vizure delčuje potpuno neverovatno strah holivudskih mogula da bi u osvit Drugog svetskog rata neko mogao da objavi u novinama da su oni Jevreji.
Logan je kasnije pisao scenario za AVIATOR Martina Scorsesea, kao i nesnimljeni, a opet u određenom smislu "kultni" scenario za mannov film o detektivu koji radi za holivudske mogule i u tim skriptovima je bliži Ellroyu nego politički korektnijoj slici koju nudi u RKO 281. Otud je RKO 281 kao film o snimanju CITIZEN KANEa mnogo brže zastareo nego Wellesov rad.
No comments:
Post a Comment