Friday, August 10, 2012

THE GOOD GERMAN

Pogledao sam THE GOOD GERMAN Stevena Soderbergha, ekranizaciju romana Josepha Kanona po scenariju koji je napisao Paul Attanasio. Nisam čitao roman, ali film je svojevrsni rimejk Wilderovog remek-dela A FOREIGN CORRESPONDENT, sa ukinutom komedijom i podvlačenjem trilerskog elementa. Ono što je kod Wildera jedna od postavki a to je priča o američkom oficiru koji je u vezi sa udovicom ili još uvek suprugom značajnog naciste, ovde biva stavljeno u prvi plan. Međutim, THE GOOD GERMAN nije samo svojevrsni rimejk već i rekonstrukcija rane faze američkih filmova koji su neposredno posle rata snimani u razrušenom Berlinu.

Soderbergh gotovo kao da snima DOGME film pokušava da se drži tehnoloških konvencija filmova iz četrdesetih i u tome je dosledniji od Braće Coen koji su pokušali nešto slično u svom noir-pastišu THE MAN WHO WASN'T THERE. Kao i Coneovi tako i on ovde na nivou događaja u kadru malo pomera stvari u odnosu na ono što se moglo videti četrdesetih - seks i psovanje su za nijansu eksplicitniji. Rekao bih da je suštinski Soderbergh bolje od Coenovih uspeo da dokuči i predstavi ono što su bili aduti starih reditelja, naročito u domenu mizanscena, tretmana lokacija i stila glume.

Srećom, rekonstrukcija tehnoloških i pripovedačkih konvencija ne hladi priču previše i THE GOOD GERMAN funkcioniše kao punokrvni triler, bez ikakve sumnje, ima i napetosti i misterije, a ponešto od tog retro elementa je svakako ugrađeno i u priču, neka iznenađenja za publiku iz četrdesetih su preneta i u 2006. i isto tako rediteljski tretirana - iako današnjoj publici nisu iznenađenja per se.

Soderbergh stvara lažno očekivanje stavljanjem Tobey Maguirea u fokus pri početku filma ali se THE GOOD GERMAN ubrzo pretvara u sofisticirani vehicle za George Clooneya. Cate Blanchett je kudikamo mogla biti autentičnija kao berlinska femme fatale, parafraza Marlene Dietrich iz Wilderovog filma, doduše ovde se ona koristi drugim glumačkim sredstvima i igra svoju junakinju sa punim ubeđem bez trunke cinizma koji je Marlene imala.

THE GOOD GERMAN je minuciozan rad, u suštini reč je o indie filmu, svojevrsnom eksperimentu, u formi vrhunskog mejnstrim filma jednog prošlog vremena. Ipak, Soderbergh i Attanasio su dovoljno vešti da ovaj film, iako to na blagajnama nije potvrđeno, uspe da bude mnogo više od puke rekonstrukcije i da zauzme relevantno mesto i kao priča u vreme svog izlaska. Soderberghov film ne zaostaje puno za nagrađivanim Von Trierovim klasikom EUROPA i može se reći da je ovo američka strana istog pogleda na tu epohu i film.

* * * 1/2 / * * * *

No comments:

Post a Comment